Op 19 maart is de nieuwe Liebherr PR 716 op transport gegaan naar zijn eerste project: Prioritaire Dijkversterking Perceel 1. De PR 716 is een 15 tons hydrostatisch aangedreven bulldozer, die zeer geschikt is voor het ‘poetswerk’, zeker omdat Liebherr hem alleen met een ‘6-wege-blad’ uitrust. De PR 776 is zelfs de grootste hydrostatisch aangedreven bulldozer ter wereld!
Krachtpatser
Liebherr rust de PR 716 uit met een Liebherr D924 A7 motor.De 4,5 liter viercilinder levert een vermogen van 93 kW (126 pk). De Stage 4 emissienorm word bereikt door gebruik te maken van SCR-technologie, maar zonder DPF en EGR. Naast de ruime 320 liter brandstoftank is de machine dan ook uitgerust met een 50 liter AdBlue tank.
Wetering’s PR 716 is uitgevoerd met de brede LGP onderwagen, zoals we die in Nederland veelvuldig aantreffen. Deze beschikt over 762 mm brede 1-kams rupsplaten en verdeelt de druk over zeven onderrollen. Door het schuin zetten van het ‘6-wege-blad’ en het inklappen van één zijde, ontstaat er slechts een transportbreedte van 2.810 mm en een hoogte van 3.010 mm. In combinatie met het LGP loopwerk heeft het blad een capaciteit van 3,11 m³.
Aan de achterzijde bevind zich een parallelgeleide drie tands ripper. Hier is ook een robuuste trekhaak gemonteerd, waarmee eventueel gestrande vrachtwagens kunnen worden vlotgetrokken. De machine is door Sitech voorzien van Trimble 3D GPS, een optie waarmee de machine al af fabriek mee voorbereid is.
Kantelcabine
Voor optimale toegankelijkheid aan de aandrijflijn is de cabine hydraulisch kantelbaar en zijn de zijdeuren van de motorkap 90 graden te openen. Doormiddel van een Beka-Max automatisch smeersysteem word de PR 716 van voldoende vet voorzien.
De opstap naar de cabine gaat, zoals gewoonlijk bij een bulldozer, aan de voorzijde van het rupswerk, via de hefarmen van het blad. Hier bereikt men een opgeruimde cabine, waarbij schakelaars en de radio naar het dak verplaatst zijn. Voor de machinist bevindt zich een touchscreen met alle belangrijke informatie, zoals de motortemperatuur, tankinhoud, enz. Rechts zijn de joystick voor de bediening van het blad, een hendel voor de ripper en de noodstop, terwijl links de rijhendel, handrem en toerentalregeling zijn ondergebracht. Op de vloer is er het, als optie leverbare, inchpedaal voor het regelen van het motortoerental.
De keuze voor een Liebherr bulldozer komt door de naar volle tevredenheid ingezette rupsgraafmachines en mobiele overslagmachine van dit Duitse merk, die er inmiddels in verschillende maten bij Wetering draaien.
Bericht via: Bouwmachineweb.com